zondag 12 februari 2017

Introductie in de gemeenschap (7 februari 2017)

Ontmoeting met imam en dorpshoofden (7 februari 2017)

Na een korte nacht, ik word gewekt door het geluid van het gebed in de moskee, drink ik eerst een tas koffie om wakker te worden.

Het is nog stil buiten. Mijn gastheer vertrekt naar de moskee om te bidden en de oudste dochters beginnen de binnenplaats te vegen. Als alles geveegd is is het tijd om de was te doen. De kledij wordt gewassen en opgehangen, daarna beginnen de meisjes aan de lunch. De jongens worden later wakker en maken zich klaar om naar school te gaan. Er is maar één jonger meisje in de familie die naar school gaat, maar zij dient eerst mee te helpen met de taken in en rond het huis.

Mijn gastheer vertrekt naar een naamgevingsceremonie en zal mij later komen halen om mijn respect te tonen aan de imam en de dorpshoofden.
Ik dien colanoten te kopen om dit aan hen te schenken tijdens mijn bezoek.

Na de lunch valt alles hier stil. Iedereen zit samen buiten en kletst er op los of doet een dutje. Ik heb deze tijd nodig om de uitgebreide familie van Manlafi te leren kennen. Op de compound wonen niet alleen zijn twee vrouwen en kinderen, er wordt ook gezorgd voor andere leden van de familie en gezien één van de dochters vrijdag trouwt komt er nog meer volk dan anders over de vloer. Veel mensen om te leren kennen!

Rond vijf uur is mijn gastheer terug en vertrekken we richting imam.  We rijden het centrum van Gunjur in. Manlafi lijkt iedereen te kennen en we stoppen herhaaldelijk om hallo te zeggen en een praatje te slaan. Iedereen is even nieuwsgierig. Ik koop de cocanoten bij een broer van Manlafi.

We komen aan bij de imam, hij is al oud en heeft amper tanden in zijn mond. Ik vraag me af hoe hij op die noten gaat kauwen. We gaan binnen in een ontvangstruimte. Eerst dien ik mijn schoenen uit te doen. Manlafi voert het woord en legt uit waarom ik in Gunjur ben. De imam belooft voor mij te bidden zodanig dat alles vlot en voorspoedig verloopt, het geeft me een warm gevoel. De imam heeft een heel grote rol in het dorp. Hij zorgt voor het gebed vijf maal per dag, maar hij zorgt ook voor éénheid in de gemeenschap. Als er problemen zijn gaan de mensen eerst naar de imam, ook bij echtelijke moeilijkheden. De imam is het luisterend oor voor de mensen en door zijn tussenkomst worden heel veel problemen opgelost. Ik bedank de imam voor zijn gebeden en schenk hem de cocanoten.

Daarna gaan we richting dorpshoofden. De burgemeester zit rustig buiten te keuvelen met één van zijn assistenten. Opnieuw wordt het verhaal gedaan waarom ik hier ben en opnieuw wordt me succes gewenst. Ik voel me zeer welkom in de gemeenschap.

We gaan huiswaarts. Het is ondertussen een beetje afgekoeld en iedereen gaat douchen voor het eten. Na het eten zit iedereen ’s avonds buiten of als er elektriciteit is zit iedereen voor de televisie. De elektriciteit valt hier geregeld uit, dus veel kans om te kijken is er niet.


Mijn ogen beginnen toe te vallen, teken dat de dag lang genoeg geduurd heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten