Fundraising Cluster of Headmasters of Gunjur
Vandaag, 27 februari 2017,
staat er een geldinzameling op het programma. Één van de grote Gambiaanse
sterren, Jaliba met zijn instrument de kora, komt optreden.
13 scholen zijn betrokken
bij de geldinzameling, er wordt veel van verwacht. Waarvoor de fondsen zullen
gebruikt worden die verkregen worden? Op een vergadering die ik mocht bijwonen
werd er gezegd dat de fondsen zullen gebruikt worden om de directeurs en hun
organisatie te ondersteunen. De school heeft een tekort aan materialen,
hopelijk zullen ze een deel van de verworven fondsen ook hiervoor gebruiken.
Vandaag, 2 maart 2017,
mocht ik terug een vergadering bijwonen van het cluster. Dit keer waren de
cluster monitoren aan de beurt. Deze monitoren zouden moeten toezien op de
financiën van de school en zouden de kwaliteit van de school moeten bewaken en
garanderen. Er is echter geen uniformiteit betreffende deze monitoren en ze
maken er blijkbaar maar een potje van. Het organiseren van het cluster van de
scholen in Gunjur zou inhouden dat er uniformiteit komt in de organisatie van
de scholen, net zoals bij ons het GO! of het OVSG hun onderwijs organiseren,
zou het cluster ook hun onderwijs organiseren. Het is een goede start denk ik.
Ik heb proberen te achterhalen of er eindtermen of leerplandoelstellingen
gebruikt worden, maar telkens als ik ernaar vraag krijg ik een vage uitleg. Ze
bestaan, alleen zijn ze niet aanwezig op de school. Hoe kunnen de leerkrachten
dan in godsnaam hun jaar plannen?
De leerkrachten raken
echt gefrustreerd, en ik kan begrijpen waarom. Een leerkracht in Gambia
verdient met moeite 30 euro per maand, terwijl een buschauffeur, die rondrijdt
met een klein busje, gemakkelijk 1.200 euro per maand verdient. Als ze bezocht
worden door de één van de directeurs van één van de 13 scholen krijgen ze als
commentaar dat ze niet genoeg materiaal gebruiken in de klas. Je kan van een
leerkracht die maar 30 euro per maand verdient en met moeite kan voorzien in
het minimum aan levensmiddelen verwachten dat hij/zij voor het materiaal moet
zorgen.
De directeurs zijn overeengekomen
dat ze regelmatig de 13 scholen beurtelings bezoeken om de leerkrachten te
monitoren en hen advies te geven. Deze hoofden van de scholen komen aan in de
school, mogen lekker hun buikje rond eten en komen met moeite 5 minuten van de
les bekijken en geven dan commentaar die eigenlijk aan ‘hun’ gebrek van
organisatie te wijten is. De leerkrachten kijken tijdens de pauze smalend in de
richting van het lokaal waar de hoofden van de scholen vertoeven, ik kan ze
geen ongelijk geven.
Een school krijgt per
kind 100 Dalasi subsidie per jaar. Gunjur Lower Basic School heeft 1700
leerlingen, wat wil zeggen dat ze 170.000 euro subsidies krijgen. Wat daarmee
gebeurt weet niemand. Er worden alleszins geen materialen aangekocht met deze
fondsen, integendeel.
Dus nu deze fundraising. De
leerlingen hebben tijdens de dag een omheining gezet, zodanig dat iedereen die
binnekomt betaald. De leerlingen zelf betalen 20 Dalasie, wat veel geld is voor
een leerling. De volwassenen dienen 50 Dalasi te betalen, nog meer geld. De
leerlingen graven putten met grote machetes. Ik glimlach bij het idee dat moest
één van ons leerlingen met een machete naar school komen er heel anders zou
gereageerd worden, hier lijkt het doodnormaal. Iedereen is opgewonden, ook de
klas waar ik les krijg is niet stil te krijgen. De verwachtingen zijn hoog.
De avond valt. Iedereen
heeft zijn mooiste kleren aan. De bekende Jaliba komt optreden. Dus iedereen is
voor eventjes gelukkig. Waar de gedoneerde gelden heen zullen gaan, geen idee.
Een andere wereld toch wel...
BeantwoordenVerwijderenYves Van Hoof
Sofia,
BeantwoordenVerwijderenIk lees je verslagen van de afgelopen tijd. Man, man, er is daar heel veel werk aan de winkel. Maar alles begint natuurlijk met een goed beleid, geld, opleiding,.. Dat zet alles weer in perspectief: hier is ook niet alles ok maar dit is toch wel iets anders. Nog veel succes daar.